erhvervsnetværk

Erhvervsnetværk der får by og erhverv til at blomstre

Denne artikel indeholder reklame for Erhvervsnetvaerk.dk

Tilmeld eller opret jeres eget erhvervsnetværk og udvid forretningen

I denne artikel slå vi et slag for erhvervsnetværk og netværksgrupper. For hvis du driver en fysisk butik og/eller er virksomhedsejer, ved du, hvor vigtigt det er at pleje ens netværk kontinuerligt.

Netværket og dens vigtighed betyder at man skal bevare et godt og sundt forhold til nuværende kunder samt samarbejdspartnere. Men at netværke og være en aktiv part i netværksgrupper skaber også muligheden for nye, spændende samarbejdspartner på tværs af brancher.

En bydel kan få stor gavn af et netværk mellem butikker og virksomheder. Det er en god ide og en fordel at samle byens eller et områdes kræfter i et erhvervsnetværk.

Hvordan finder jeg et erhvervsnetværk?

I Danmark er erhvervslivet meget dygtige til at netværker, derfor findes der en bredt varation af netværk og mulige samarbejdspartnere rundt omkring i landet i forvejen etablerede netværksgrupper. Ved at besøge eller tilmelde sig et sådanne netværk, kan man skabe og få langt flere muligheder i at vækste sin virksomhed på tværs af brancher lokalt som nationalt.

Er man i tvivl om, hvordan man finder de rigtige netværksgrupper, så kan det være en god idé at undersøge dit lokalområde. Erhvervsdrivende kan altid henvende sig til kommunen, da en del tilbyder en iværksætter-afdeling, og kan være et sted hvor man kan få hjælp. De vil kunne henvise dig til relevante netværksgrupper.

Herudover har man mulighed for at søge efter netværksgrupper på de sociale medier, LinkedIn er et stærkt medie inden for erhvervsnetværk. Man kan også benytte sig af Facebook, som tilbyder grupper og netværksgrupper der er oprettet specifikt i henhold til interesse, behov og brancher. Både LinkedIn og Facebook kan med fordel bruges til at netværke med bestemte personer, stille spørgsmål eller følge med i udviklingen indenfor et fag, som er en god måde at holde fingrene på pulsen.

Sådan får du mest ud af en netværksgruppe

Man kan bruge netværk til rigtige mange forskellige formål og med den teknologiske udvikling er der næsten ingen grænser for netværk. Fundamentet i et netværk er primært at netværket dannes med udgangspunkt i fælles interesse.

Det giver nok sig selv, men der er stor forskel på netværk hvor interessen er katte eller husdyr og et netværk hvis interesse er nystartede erhverv eller iværksætteri, hvor der debatteres.

Derfor er det en god ide først at klarlægge hvilket formål der skal være i netværket, herunder hvad ens eget behov og ønsker er, sammenlignet med kulturen i netværket, med henblik på hvad medlemmer tilbyder og hvordan netværket fungere.

I den sammenhæng, anbefales det at man gøre sig klart, hvad man selv vil bidrage med og /eller om man overhovedet vil bidrage med viden, idet en anden faktor i et netværk er at ens udbytte i gruppen til tider afhænger af, hvad man selv bidrager med. Det er sjældent man man i et netværks­gruppe får særlig meget, uden selv at have bidraget eller hjulpet andre i netværket.

Og lige præcis den hjælp man giver kan komme tifoldig igen, og idet man har mulighed for at kommunikere sin viden ud kan man høste flere fordele:

  • man kommunikere ud til rigtig mange mennesker på én gang
  • man kan skabe en status så man fremstå som ekspert

Erhvervsnetværk er en glimrende mulighed for at brande sig selv og den viden man har, foruden at kunne sælge produkter og services i det etablerede netværk bestående af mennesker med samme interesse og behov som man kan bidrage gennem vidensdeling, sparring og salg.

En netværksgruppe der fungere

Det er naturligvis ikke blot dét at være medlem, der giver mest værdi, men værdien finder man ved at møde de rigtige kontakter i netværket. Det kan tage tid før man finder ud af om netværket fungere for en. Derfor bør man altid give et netværk en chance, før man kan vurderer, om der rent faktisk er værdi at hente.

Ofte kan man melde sig ind i flere forskellige netværk, før man finder dén, eller måske de der giver mest værdi.

Det betyder dermed at man skal være indstillet på, at det kan tage noget tid, før man får noget ud af at være medlem af en netværksgruppe – til gengæld vil du kunne mærke det direkte på bundlinjen, når du finder den rigtige.

Konkurrenten kan være ens stærke alliance

Vi har krisetider i næsten alle byområder, især under nuværende Coronavirus har kostet erhvervslivet dyrt. Med udviklingen af stormagasiner der har ændret vores handel har påvirket de danske lokal erhvervs­drivende på forskellige områder, hvor stormagasiner og større brand- virksomheder hvis store kapital har ændret på det lokale erhverv.

Og vender vi blikket mod online handel så er tendensen næsten den samme, det er svært for mindre erhvervsdrivende at konkurrerer mod Amazon og Ebay de har både ressourcerne og et produktsortiment som en mindre erhvervsdrivende via deres webshop, har om noget svært ved, at konkurrere imod. For i en verden hvor vi foretager flere køb, undersøger produkter online, stiller forbrugerne naturligvis større krav.

Sammen står vi stærkere især mindre erhvervs­drivende

Men ét godt våben er at “slå sig sammen”, og udnytte de muligheder man kan skabe samme lokalt som nationalt, dog kan det kræve at man som erhvervsdrivende måske skal ændre opfattelsen af konkurrence og konkurrenter på mikro og makro niveau.

For står erhvervslivet lokale butikker sammen og danner ét godt netværk, så har man som by langt flere ressourcer til at skabe synlighed også online. Foruden kan man løse de fælles problemer ved at samarbejde og sparre med hinanden. Alt i alt vil et bynetværk af erhvervsdrivende stå langt stærkere internt som eksternt.

Hvis man vil deltage i et traditionelt erhvervsnetværk, så er der en del muligheder rundt om i de forskellige byer. Det kunne være erhvervsnetværk i Odense, netværks­grupper i Aarhus og erhvervs­netværk i København.

gutfelt

Indholdsfortegnelse

bahne
Handel lokalt - både i by og webshop
Artikler og Nyheder